A VERKLI, KINTORNA SZERKEZETE
Automatikus megszólalásra olyan hangszerek alkalmasak, amelyek
több, egymás mellé helyezett, és egymáshoz hangolt hangzószerből állnak. Ezért
van az, hogy a zongorához, orgonához hasonló elven működő hangkeltő eszközöket
találunk a zenélő automatákban és a kintornákban. Működésük alapelve:
valamilyen adathordozó szerkezetre (henger, szalag, korong) rögzített vezérlők
(csapok, lyukak) működtetik megfelelő sorrendben a hangkeltő eszközöket.
A vezérlőrendszerek
A hengerek
Papírszalagok
Papír és fémlemezek
Hajtogatott „könyvek”
A megszólaló hangzószerek – a verklik, kintornák típusai
Hangzófésűk
Húrok – a zongoraverkli
Sípládák
A kintornák doboza, külalakja
A különféle zenegépek
megnevezése az egyes nyelvekben eltérő. Míg nálunk a verkli, a kintorna
elnevezés nem különbözteti meg az egyes berendezéseket, a német, angol nyelvben
más-más neve van ezeknek.
Bár a XIX. század végén
kiadott bécsi születésű német-magyar szótár még felsorolja a verkli szót a
német szavak között, a modern szótárak már nem ismerik ezt. A magyar – és a
monarchiában még közismert - verkli megnevezés a német Werk - Werkel szóból
ered, ami magyarul "szerkezetet, művet" jelent. Ugyanúgy átalakult a
szóvégi - magyar beszédben nehezen használható mássalhangzó torlódás, mint
például a sámli, jódli, vagy éppen a nokedli szóban.
A német nyelvben a sípládának
Drehorgel, míg a hagyományos zongoraverklinek Walzenklavier a neve. Ez utóbbi
hengerzongorát jelent, akárcsak az angolban a „barrel piano” megnevezés. A
„barrel organ” ennek megfelelően hengerorgonának fordítható.
A verklis neve angolul „organ grinder” - azaz
orgonaőrlő - tekerő. A grinder szó másik jelentése: nehéz, lélekölő, egyhangú
munka. Hogy a kintornázásról ragadt-e rá ez a szó az ilyen tevékenységre, vagy
fordítva: nem tudni.
Olaszul Orgenetto di Barberia, franciául Orgue
de Barbarie a neve a verklinek. Itt a barbár - azaz tanulatlan, faragtalan - a
szó eredete.
Az amerikaiak "monkey organ"-nak azaz
"majom orgoná"-nak nevezik a sípládát, de ismert a
"hurdy-gurdy" név is. Ez valószínűleg a "grinder"-ből
hangutánzással keletkezett szóösszetétel, ahogy kimondod, szinte az ember maga
előtt látja a kintornatekerés mozdulatát. A majomhoz úgy kapcsolódik a
hangszer, hogy korábban a verkliskenek mindig társuk volt egy élő kis majom...
Mindkét
típus szerkezete három fő részből áll: a vezérlőműből, a hangzóeszközből és a
házból, mely e két egységet tartalmazza. Fontos szerkezeti részek a
vezérlőműből érkező impulzusok továbbítására szolgáló áttételek, valamint a
meghajtásra szolgáló hajtókar, kurbli.
De
ennyi az egész, amiben megegyeznek a zenélőgépek Mert ahány gép, annyi fajtája,
műszaki megoldása lehetséges a fenti alapelveknek.
A VEZÉRLŐRENDSZEREK
A
hengerek
Már
az első, az ókorban készült zenélő automatákat is olyan tárcsák, dobok
vezérelték, melyeken tüskék, kiemelkedések voltak. Ezek meghajtásáról kötélen
leereszkedő súly gondoskodott. Ugyanilyen hengerek szabályozták, szabályozzák a
mai napig a templomi órák, de akár a szobában elhelyezhető faliórák működését
Negyedütős asztali óra szerkezete a vezérlődobokkal és a kalapácsokkal
A
kintornákban alkalmazott dob annyiban tér el ezektől, hogy hengerpalástja
lényegesen hosszabb. Ennek oka, hogy a zenegépekben, verklikben nem csak néhány
egy szerkezetet kell vezérelni (az óraét), hanem hangzóeszközök (húrok, sípok)
tucatjait.
A
vándorzenészek hangszereihez a hengerek nem a zenedobozokból ismert, drága
rézből készültek, hanem jól kiszárított fából. A szerkezetek így könnyebbek és
főleg olcsóbbak lehettek. Egy-egy henger 8-10 számot tartalmazott, melyeket
egyszerű karral lehetett váltani úgy, hogy a hengert a tengelye mentén
elmozdították.
Fa hengerrel működő zongoraverkli
Váltókar
Váltógomb: a gomb ki-be tolásával lehet a hengert elmozdítani, ezzel a zeneszámokat váltogatni
A
hengerekből szögek állnak ki: ezek ütik meg, vagy emelik meg azokat a
karokat,melyek áttételek útján a hangzást vezérlik – azaz a húros hangszereknél
a kalapácsokat megemelik, vagy sípos hangszernél a szelepeket mozgatják.
Egy-egy
hengeren 50 – 60, egyes esetekben 100 darab ilyen szögsor fut. Jól
megkülönböztethető a zongoraverklik és a sípládák szöges hengere: míg az
előbbinél mindig csak szögfejek állnak ki a palástból (mivel a zongorahúrt csak
megütni kell a kalapáccsal), a sípládák hengerén a szögek mellett kisebb-nagyobb
U alakúra hajlított „hidakat” is felfedezhetünk. Az ilyenek szolgálnak a sípok
hosszabb idejű megszólaltatására.
Zongoraverkli vezérlőhengere és a kalapácsok
Sípláda vezérlőhengere. Jól kivehetők az ún. "hidak".
A
szöges hengerek készítés igen nagy ügyességet igénylő és fáradtságos munka
volt. Egy nagy méretű zongoraverkli hengerének elkészítése akár több száz órát
is igényelt. A mintasablonok nagy értéket képviseltek, a gyárak gondosan
őrizték őket.
A
régi verklisek több hengert is vásároltak a gépükhöz. Így többféle dallamot
tudtak játszani, ha valamelyik megsérült, tudták cserélni
Ezekről
a fahengerekről kapta a verkli az angol nyelvben a „barrel-organ”, a német
nyelvben a „Walzen Orgel” nevet. Mind a „barrel”, mind a „Walzen” szó hengert,
hordót jelent.
Az
itt bemutatott zongoraverkli hengerének átmérője
Zongoraverkli szöges hengere és a kalapácsok alján található tüskék közelről
Egy-egy
hengeren 8-12 zeneszám volt. A zenedarab, az előadás hosszát meghatározta a
henger átmérője, a forgatás gyorsasága. De még a leggyakorlottabb verklis
egy-egy dallama sem volt több egy-másfél percnél, hiszen a palást behatárolta
ezek hosszát.
A
papírszalag
A
henger korlátozott lehetőségei sokáig akadályozták a kintorna fejlődését.
Mint
arról az kintornák történetéről szóló fejezetben beszéltem, a Berlinben működő
Frati és Bacigalupo által vezetett cég hosszas próbálkozások után szalagokkal
váltotta fel a hengereket. A szalag tulajdonképpen a henger kiterített
palástjaként vehető, s mivel hosszuk nem volt korlátozva, azáltal a zeneszám bármilyen
hosszú lehetett.
A
szalagon az egyes hangoknak megfelelő lyukak egymás mellett sorakoznak. Továbbítása
lehet dörzsáttételes (gumihengerek között), de létezik olyan szalag is, melynek
szélén a mozifilmekhez hasonló perforáció fut.
Többféle
rendszer létezik: van, melyben a szalag lyukaink áthaladó levegő vezérli a
további szerkezeteket, de van, ahol apró kis tüskék emelkednek fel a lukak
helyén.
Zongoraverkli papírszalagja lyukakkal
Lyukszalag vezérlőrésekkel sípládához
A
papírszalag bár olcsó és könnyű volt, könnyen sérült. Ezért egy-egy verklis
több, akár tucatnyi szalagot is magával vihetett útjára.
Papírszalag gyűjtemény sípládához
A
lyukasztott papírszalagokat jóval egyszerűbb volt elkészíteni, mint a szöges
hengereket. Először még kézzel készültek, de aztán hamar automatizálták ezt a
munkát a gyártók.
A
gépek kezelése nagyobb odafigyelést igényelt: a papírszalag befűzéséhez érteni
kell, az mégis könnyen megsérült, elszakadt. A szalag mozgatásához bonyolultabb
mechanika kell, figyelni kellett a felfekvésére, az akadálymentes
továbbítására. Szintén gondot jelentett, hogy a szalagon lévő darabot végig
kellett játszani, nem lehetett bármikor abbahagyni a számot, cserélni a
dallamot. Ezzel együtt a szalagos gépek a mai napig igen elterjedtek.
Leszorító görgő papírvezérlésű zenegépen
A
korong>
E
hátrányok kiküszöbölésére újabb vezérlőrendszer, a korong szolgált. Az első
korongok (Lochman 1886-ban kifejlesztett találmánya) papírból készültek. A kisebb-nagyobb
zenegépek más-más méretű korong volt használatos. Az asztali gépekhez elég a
mai CD lemezek méretéhez hasonló méretű korong, de létezik 50-
A
korongok különböző kiképzésűek: van, melyen lyukak vannak, ezekbe a vezérlő tű
belemélyed és így szólaltatja meg a hangot. Van olyan, melyből tüskék állnak
ki, ezek pendítik meg a hangzószert, vagy emelik meg a szelepek vezérlőkarját.
Vezérlőkorongok
Zengőfésűs asztali zenedoboz korongja közelről
A
korongok széle gyakran perforált, ezek vezetik a korong forgását.
A
korongokat általában a hangszer tetejére kell helyezni, de létezik olyan is,
melynél a korong el van rejtve a fedél alá.
A
korongos vezérlést főleg a lakásokban és vendéglátóhelyeken hazsnálatos
géepeken alkalmazták. Ezt az elvet fejlesztette tovább Wurlitzer, a róla
elnevezett zenegép feltalálója.
A
korongok szélessége a a megszólalandó hangeszközök számától függ.
Az
alább látható Intona sípláda korongja - amely csak egy gyűrűszerű korongszelet
- 24 sípot vezérel. A lemezen összesen huszonhat lyuksor van: a kívülről és
belülről számított hetedik lyuksor perforációként szolgált, nyílásaiba
kapaszkodtak a fogaskerék fogai.
Intona asztali sípláda korongja közelről
A
lemezekre rendszerint felírták a zeneszámok címeit is.
„A
vezérlő könyvek”
A
kintorna fejlődését bemutató oldalakon már szó volt az impregnált papírból
készült „vezérlőkönyvek”-ről. Ezeket minden fajta verkli-típushoz használták, a
ma működő verklikben is gyakran találkozunk velük.
V2-00015: vezérlőkönyv asztali zenegépben)
Sípláda vezérlőkönyve
A
vezérlőkönyvek több tucat kemény hajtogatott lapból állnak. Egy-egy könyv több
dallamot is tartalmaz.
Nagy méretű (ún. "vásári verkli" vezérlőkönyvei (Haarlem - Hollandia)
Hasonlóan
készülnek, mint a papírszalagok, sablonról jelölik át a rések helyét. Könnyen
szállíthatók. Bár sérülékenyek, olcsóbban előállíthatók, mint a hengerek, vagy
a korongok.
„Könyv”- vezérlésű sípláda leszorítólapja és a meghajtószerkezet közelről
A
résekkel ellátott vezérlőszerkezetek a következőképpen működnek:
1. alaphelyzetben
a szelepeket mozgató tüskék leszorítják a szelepeket, a sípokon nem tud levegő
áthaladni,
2. amikor az
elmozduló „adattárolón” (azaz a szalagon, lemezen, vagy „könyvlapon”) található
rés a tüske fölé ér, az felengedi a szelepet, a
levegő szabadon áthalad a sípon vagy a bonyolultabb szerkezetek esetében a
pneumatikus kapcsolón.
3. a vezérlő
továbbhaladva lenyomja a tüskét és a szelep ismét zár.
A
folyamatot az alábbi kis mozgókép mutatja be
A VERKLIK, KINTORNÁK FAJTÁI
A hangok keltése a zenélő gépekben
Hangzófésűs zenedobozok
A
hangzófésűk működése a már az ősember által is használt „ujjzongorához” hasonló.
A
kis lemezek megpendülve hangot adnak ki, s ezt egy doboz segítségével
felerősíti a hangszer. A hangzófésűs zenedobozoknak igen sok változata ismert,
a lakásokban, esetleg vendéglátó helyeken kedvelt eszközök voltak. Azonban
gyenge hangjuk miatt az utcai zenészek ezeket nemigen használták.
Zenedobozok hangzófésűi
A
kintornáknak, verkliknek ezek szerint 2 fő fajtáját különböztetjük meg:
-
a zongorák elvén működő – hazánkban egykor igen elterjedt – zongoraverkli
(németül „Leierkasten”, angolul „barrel
piano” vagy „street piano”)
-
az orgonák mintájára működő sípládák (németül „Drehorgel”, angolul „Barrel
Organ”, „street organ”
A zongoraverkli
Részlet
a kintornákról szóló könyvből:
Két fő típusukat különböztethetjük
meg: az általában nagy kerekekkel ellátott kocsin szállított zongoraverkliket,
és azokat, melyek méretüknél fogva nehezen szállíthatók, ezért inkább
lakásokban, közösségi helyeken, templomokba állítva működtek.
Ezek a verklik sajnos annyira
hétköznapi eszköznek számítottak, hogy senki nem törődött azzal fénykorukban,
hogy gondoskodjon megőrzésükről. Hazánkban jelenleg néhány darabot ismerünk,
ezek tulajdonosaik féltett kincsei. Külföldön is nagy ritkaságnak számít a jó
állapotú darabja, csillagászati árakat kérnek el a gyűjtőktől akár néhány
eredeti hengerért, vagy teljes berendezésért is.
A
zongoraverklik jellemzően hengeres vezérlésűek. Megszólaltatásukra az előlapján található kurbli, hajtókar szolgál, mely
egy egyszerű csigás áttétellel forgatja meg a hengert.
A meghajtókar áttétele
A
hengeren lévő szögek fordulás közben beleakadnak a kalapács rudazatának végén
található kis körömbe, miáltal az elemeli a kalapácsot a húrtól. Ahogy a henger
továbbfordul, a szög elengedi a körmöt, a kalapács pedig egy erős rugó révén
ráüt a húrra.
A "körmök" ("tüskék")
A kalapácsrudat leszorító rugók
A
zongoraverklikben használatos kalapácsok hasonlatosak azokhoz, melyeket a normál,
kézzel működtetett zongorákban, pianínókban alkalmaznak.
Zongoraverkli kalapácsai
A
kis mozgókép a zongoraverkli működését mutatja be.
A zongoraverkli kalapácsának működése
A
hengeren a – amint arról már volt szó – több sor szög helyezkedik el szorosan
egymás mellett. Ezek egy-egy zeneszámot jelentenek, a henger tengely irányú
eltolásával válthatóak. A váltás történhet egy kar elfordításával, vagy egy
gomb ki-be olásával.
A
zongoraverklik húrjai a pianínókhoz hasonlóan függőlegesen vannak kifeszítve,
behangolásukat azonos módon kell elvégezni. Gyakran más hangzószerekkel,
dobokkal, kis harangokkal, falapokkal is találkozunk egy-egy zongorverklinél.
Ezek már egész komoly hangzást biztosítanak, akár egy egész zenekar utánozható
általuk.
Zongoraverkli harangjai
A
jobb minőségű daraboknál lehetőség van arra, hogy egy kar segítségével a
kalapácssort felemeljük a hengertől: így akár menet közben is lehet zeneszámot
váltani.
A
hengerek cseréjére szolgál a verkli házának oldalán található kerek nyílás: a
fedőlapot levéve a hengert ki lehet emelni és másik hengert lehet behelyezni
helyére. Ez igen nehéz munka, a hengeren lévő szögek sok fájdalmas sérülést
tudnak okozni.
A
fent leírt egyszerű zongoraverkli-mechanikák mellett léteznek jóval
bonyolultabb, összetettebb szerkezetek is. Létezik olyan is, mely a legjobb
minőségű angol-mechanikás zongora mintájára készült, de gyártottak olyat is,
ami pneumatikus áttétellel mozgatja a kalapácsokat. Ezek szerkezete már igen
bonyolult, ám jóval változatosabb és szebb dallamokat játszanak.
Különféle bonyolult mechanikák
A
zongoraverklik igen súlyos, nagy darabok. Ennek oka, hogy mind a vezérlést
biztosító dobok, mind a húrok rögzítése nagy, erőteljes szerkezetet igényel. Nem
véletlen, hogy a régi felvételeken, filmeken mindig kocsira szerelve látjuk
őket –a szállításuk másképpen nem nagyon oldható meg.
A sípláda
Ahogyan
a hangszerek között az orgonának, a zenegépek közül is a sípokat megszólaltató verkliknek
a szerkezete a legbonyolultabb. Ennek oka, hogy egyrészt ezek működésekor nem
csak a vezérlőszerkezetet (hengert, szalagot, korongot) kell mozgatni
folyamatosan, hanem biztosítani kell a sípok működéséhez szükséges levegőt is,
másrészt a sípok, a levegő keltésére szolgáló alkatrészek lényegesen több
helyet igényelnek.
A
levegőellátásra az orgonákban használatos szerkezeti elemeket használják. A
sípládák általában ugyanazt a kettős fújtatórendszert alkalmazzák, melyeket a
XVII. századig használt portatívokban, regálokban is használtak. A bőrrel
összeillesztett fából készült fújtatók a tekerőkarról egy rudazattal hajtva
fel-le mozgást végeznek. Az összesűrített levegő szélládába jut, amely
leginkább a nagy orgonák merülő-ládájára hasonlít. Ebből jut tovább a levegő a
sípok felé. A szélláda feladata, hogy a két ellenütemben dolgozó fújtatóból
érkező levegőt összegyűjtse, tárolja, így a sípokhoz kerülő levegő nyomása
egyenletes lesz, nem változik a fújtatók mozgása szerint. Ezáltal a sípláda
játéka, hangzása egyenletes lesz.
A
fújtatók és a szélládák elkészítése igen nagy szakértelmet igényel. Nem csak jó
anyagok (bőr, fa) szükséges összeállításukhoz, hanem kifinomult munka is. A
legkisebb hiba, rés esetén a levegő elszökik.
Asztali sípláda szerkezete: középen a leszorítólemez, alatta a tüskék, mellettük a szelepek láthatók. A
tüsjékeket karok kötik össze. A két fújtató oldalt helyezkedik el, a bal oldali zárva, a jobb oldali nyiott állapotban.
Utcai sípláda fújtatója.
A
kis méretű sípládákon (mint az alább látható Diana elnevezésű asztali sípládán)
a hangkeltő sípok (nyelvsípok) közvetlenül a ládán fekszenek. A fújtató által
keltett levegőt a szélládába pumpálja a szerkezet. Ha valamelyik síphoz tartozó
szelep megemelkedik, a levegő átjut a résen és megszólal a sípláda.
A
folyamatot az alábbi kis mozgóképen figyelhetjük meg.
film a
működésről
Jóval
nagyobb és bonyolultabb egy-egy utcai sípláda, verkli szerkezete. Itt már az
orgonasípokhoz hasonló fa- vagy fémsípokkal találkozunk, melyek vagy a sípláda
házában bújnak meg, vagy – és ez a látványosabb – a doboz homloklapján
sorakoznak.
Utcai sípláda előlapja a sípokkal
A
levegő hozzájuk különféle szeleprendszereken és csöveken át jut; ezeknek a
mechanikáknak számos fajtája létezik. Szinte minden verklis, sípláda más-más
rendszerrel működik. Léteznek az igazi, nagy orgonákhoz hasonló
regiszterkapcsolós mechanikák is.
Az
alábbiakban néhány szerkezeti részt illetve vázlatrajzot láthatunk a nagy
sípládák működéséről.
Levegő vezető csövek utcai sípládában
A vezérlőtűk és a szelepeket mozgató rudazat
Ahhoz,
hogy valóban elég légnyomás legyen, és a sípok a nekik megfelelő hangot adják,
kellő erővel kell forgatni a meghajtókart. Meg kell találni a megfelelő ütemet
is, mert minden dalnak megvan a maga lejátszási tempója, stílusa. Nem volt
véletlen a régi dal: "ezt szívvel kell tekerni" - azaz érzék kell a
verklijátékhoz.
Amíg
a kisebb sípládák, kintornák egy-két tucat sípot tartalmaznak, a vállon
hordozhatók között akár 30-40 síppal rendelkezőt is találunk. Ezek 15-20 kilót
nyomnak.
Verklis hatalmas hordozható sípládával a XIX. századból (USA)
Angliában,
Németországban, de főleg a Benelux államokban ma is gyakran lehet látni 80-100
síppal rendelkező óriási méretű úgynevezett vásári orgonákat. Ezeket régen lóvontatású,
ma gépi vontatású kocsikra szerelik, így járják velük a városokat. Meghajtásukra
villanymotor szolgál. Van közöttük olyan, mely a sípok mellett kiegészítő
hangszerként dobokat, csengőket is megszólaltatna, így általuk teljes zenekari darabokat
is le lehet játszani. Hangerejük hatalmas, egész városrészeket betölt.
A
ma működő vásári orgonák közül jó néhány még a múlt század közepén készült. Ma
egész gyárak foglalkoznak helyreállításukkal - vagy éppen a régi mintára újak
gyártásával.
Utcai, ún. "vásári verkli" a XX. század elejéről (Hollandia)
Díszes vásári verkli ütős hangszerekkel (Hollandia, 2002)
Vásári kintorna hátsó oldal. Jobbra levegővezérlésű dob látható ütőkkel
Ilyen
óriási szerkezettel találkozhatunk a hollandiai Haarlem messze földön híres
verklimúzeumában is.
A haarlemi-i verklimúzeum óriásverklije
A
sípokat - akárcsak az orgona sípjait - be kell hangolni megszólaltatásuk előtt.
A levegő hőmérsékletének, páratartalmának változásának megfelelően változik a
hangmagasság, ez könnyen elhangolttá teszi a hangszert. Ismert, hogy a
komolyzenei zenekarok tagjai is minden hosszabb darab lejátszása előtt elvégzik
a hangszer behangolását: ez a verkliknél is szükséges.
A
sípok vezérlése ezekben már papírszalagos, vagy inkább hajtogatott könyves. Az
egyes gépekhez megszámlálhatatlan mennyiségű dallamkönyv szerezhető be, egy-egy
könyv két-három dalt is tartalmaz.
A VERKLIK HÁZA, DOBOZA
Részlet
a szerző könyvéből
A verklik, kintornák, sípládák
szerkezete a legváltozatosabb dobozok, házak rejtik. Csakis fából készülnek,
hiszen ez az anyag olcsóssága mellett alkalmas arra is, hogy részt vegyen a
különféle hangzószerek megszólaltatásában. Mind a zongorahúrokkal, a
zengőfésűkkel, mind a nyelvsípokkal működő verklik esetében fontos, hogy
valamilyen dobozszerkezet felerősítse a hangot. Erre a fa a legalkalmasabb,
ezért a hagyományos hangszerek készítői évezredek óta használják.
A lakásokban használatos kis
sípládák háza, finom díszítéseket, intarziákat kapott. Ezeknél nem kellett nagy
fizikai megpróbáltatásokkal számolni, ezért felépítésük könnyedebb, súlyuk
kisebb lehetett – és a díszítések sem voltak annyi sérülésnek kitéve.
A mozgatható kintornáknak két
fajtája alakult ki: a zongoraverklik nemzedéke, és a különféle sípládák. A
pianinóhoz hasonló formájú zongoraverkli nagy méretű kerékkel ellátott kocsira
került, és a verkli máris mobilizálódott. Ma ilyet már nem gyártanak, viszont
igen- igen sok régi rajzon, városképen figyelhetjük meg őket. A sípládák kisebb
példányait a verklisek vállukra akasztott bőrszíjon, esetleg kis állványra
állítva használták. A nagyobb, nehezebb darabok a zongoraverklihez hasonlóan
kocsikra kerültek, így járták velük a városokat.
Az utcai zenészek a kezdetektől
fogva fontosnak tartották, hogy ne csak a zenegép hangja, de külleme is vonzza
az érdeklődőket. Az olcsóbb, egyszerűbb verklik doboza csak kisebb díszítéseket
kapott. A zongoraverklik általában különösebb díszítés nélkül készültek, hiszen
komoly elődeik, a zongorák, a pianínók háza sem volt cirkalmas, túl díszített.
De nem is lett volna célszerű ezek dobozait, házait nagyon feldíszíteni, mert
súlyuknál, szerkezetüknél fogva sokkal komolyabb sérüléseknek voltak kitéve.
Maga a zongoraverkli felépítésénél fogva egyébként is látványos hangszer volt,
a hangja, a rajta megszólaló zeneszámok jelentették a különleges attrakciót.
Utcai verkli zenéjére táncolók 1931-ből (Amsterdami Állami archívum)
Amikor egyre nagyobb lett a
konkurencia, a verkligyárak külön mesterembereket kezdtek foglalkoztatni,
akiknek csak a ház legyártása volt a feladatuk. Más volt a kézben, a vállon
hordozható verklik doboza, és más a kerekeken gurulóké.
A hordozható zenegépek vékonyabb
fallal, kisebb díszítéssel készültek. Fontos volt, hogy minél kisebb súlyúak
legyenek, de a több zene lejátszására alkalmas gépezetek így is 20-25
kilogrammot nyomtak. Mivel ezek a gépek sokkal sérülékenyebbek voltak,
igyekeztek minden szerkezetet a dobozon belül elhelyezni. Ennek következtében
igen kaotikus képet mutat egy-egy ilyen régi verkli belseje. A zongorahúros,
hangzófésűs verkliknél két oka is volt, hogy a hangot adó részek nem szabadon álltak:
egyrészt ezek a hangzószerek igen sérülékenyek, másrészt a verkli fából készült
háza volt hivatott felerősíteni a húrok, fésűk hangját.
Az orgonasípokkal működő kintornák
sípjai egy idő után megjelentek a zenegépek házának homloklapján. Hiszen a -
sokszor igen mívesen kialakított - különböző méretű sípok nem csak látványosak,
de sokkal szebben szólnak, ha nem elzárt helyen, a doboz belsejében működnek.
Szintén a sípládákon jelennek meg
először a hol mozgó, hol rögzített szobrok. Más verklik előlapján általában
csak tájképek, életképek láthatók. A XIX. században készült verklik, kintornák
díszítése külön iparággá változott. Ez időben jó nevű művészek is készítettek
zenegépekhez rajzokat, képeket, melyeket aztán sok példányban lemásoltak. De a
másolást végző festők sem végeztek rossz munkát, több, ebből a korból megmaradt
kép igen magas kvalitásról tanúskodik.
Vásári verklit díszítő szobrok (Hollandia)
Egészen különlegesek azok a
szerkezetek, melyeknek előlapján, tetején az ott látható alakok meg is
mozdultak. Ezek már igazi remekművek voltak, megépítésükhöz komoly mechanikai
tudás kellett. Nem egyet neves órakészítő műhelyek állítottak elő, és
szállították a verkligyárak megrendelésére. Ennek megfelelően áruk is igen
borsos volt. A mozgó alakok a zene dallamára megmozdultak, táncoltak.
Ezekkel a bábukkal a XX. század
tízes éveiben találkozunk újra a verkliken: de ekkor a már említett óriási,
akár száz - százhúsz sípot megszólaltató zenegépek tartozékai.
A kézben, vállon hordozott verklik
tartozéka volt egy "X" betűt formázó kecskelábú asztal, vagy
egyszerűbb esetben egy egylábú állvány. Ezekre a verklit ráállította a zenész,
és míg bal kezével ügyesen egyensúlyozva tartotta a zeneládát, jobb kezével
tekerte a forgatókart. A hengeres vezérlésű gépeknél szintén bal kézzel
tologatta a gombokat - váltotta a zeneszámokat.
Egylábú állványon álló sípláda
(…)
A nagy utcai verklik legtöbbször
színes festést, díszítést kapnak. Nem csak az alkatrészeket festik le különféle
színűre, de a szerkezet előlapján tájképek, életképek jelennek meg. Ahol lehet,
aranyozást kapnak a díszítőelemek. Az ilyen szerkezetek képe leginkább a
vásári, vidámparki berendezésekhez hasonlít, nem egy közülük olyan giccsesre
sikeredik - hogy az akár már szépnek is nevezhető. Rajtuk köszönnek vissza a
XIX. században megjelent mozgó alakok. Ezek mozdulatainak funkciója is van,
mely többnyire a zenéhez, a zeneéléshez igazodik: a bábuk kezében ütő
található, amellyel a megfelelő időpontban kisebb dobot, cintányért,
csengettyűt ütnek meg.
Az
következő oldalakon néhány verkli, kintorna szerkezete ismerhető meg
közelebbről.