Az 1960-70-es évek különleges, az egész világon egyedülálló gyerekjátéka volt az a közlekedési játék, amelynek egy darabja javításra került hozzám.
A játékot a hazai Lemezárugyár készítette, amelynek a telephelye a XIII. kerületben volt. Készítettek zenélő dobozokat, diavetítőt, és mindenféle játékot fémből.
A litografált bádoglemezből készült játék budapesti utcák és az azok mellett található épületek látképét mutatja be.
Az utcák úgy lettek kiképezve, hogy a kis felhúzható autók végigszáguldhassanak rajtuk. Eredetileg a KRESZ, a közlekedési szabályok megtanítása volt a játék kitalálásának és gyártásának célja - ezért a kereszteződésekben KRESZ táblákat lehetett elhelyezni és azokat figyelve az autók megállhattak, elindulhattak.
Ezeken a helyeken egy-egy széles lyuk volt az útpályában, a kis járművek alján pedig egy fémkampó, amelyek beakadva ezekbe a lyukakba, megállították az autót. Ha a játékos, a gyermek a tábla szélén található nyomógombokat lenyomta, a jármű továbbmehetett.
A fémnyelvek, nyomógombok egy-egy széles lemezkarral megemelték a kis lemezeket. Hogy lehessen tudni, melyik gombot kell megnyomni, a nyomógomb és a lyukakat takaró lemezek különféle színűek voltak.
Egészen különleges volt a sárga gomb, a váltó.
A játékhoz öszesen három jármű tartozik, egy autóbusz és két személyautó. A járművek indítása is különleges volt: a starthelyre helyezve az aljukon található nyelv beakad az ott kialakított lyukba és csak akkor indul el, ha a "parkolóhely" melletti gombot megnyomjuk.
A javítandó játék esetében a kis autók közül kettőnek a rugója eltörött, volt, amelyiknak a kereke hiányzott, és a még egyben lévő darabok is olyan rossz állapotban voltak, hogy tisztítani, felújítani kellett őket.
A lemezjáték alja az irányítónyelvek lemezeivel és az "indítóállások".
A kis felhúzós autók szétszedve, javítás közben. Az első képen jól látható a szerkezetből lenyúló kis nyelv, mi beakad a pálya nyílásába és megállítja az járművet.
A játék két különleges részlete:
A bal oldali képen a budapesti Városligeti-tó látható, mellette az útpályán a járművek megállítására szolgáló nyílás.
A jobb oldali képen pedig az a kis sárga lemez a váltó, amivel irányítani lehet az autókat, hogy egyenes haladjanak tovább vagy beforduljanak a kanyarban.
(A kis képekre kattintva azok nagyítva is megtekinthetőek)