VERKLI BARREL ORGAN - BARREL PIANO DREHORGEL - LEIERKASTEN - WALZENKLAVIER |
![]() |
AZ ELSŐ MAGYAR HONLAP A VERKLIKRŐL ÉS KINTORNÁKRÓL ERSTE DREHORGEL UND
WALZENKLAVIER HOMEPAGE IN UNGARN FIRST ORGAN-GRINDER'S HOME-PAGE LE PREMIERE HONGROIS
PAGE WEB DE ORGUE DE BARBERIE |
A XX. század harmincas évéig
a pest-budai utcakép általánosan ismert és kedvelt része volt a kintornás. A zenegép hangos sípja vagy zongorát utánzó dallama
gyakran megszólalt a bérházak udvarain, a vendéglők kerthelyiségeiben. El sem
lehetett képzelni nyáresti mulatságot, lakodalmat a Tabánban, Gellérthegyen
vagy Óbudán kintorna nélkül. Milyen volt ez a szerkezet, kik voltak
megszólaltatói? |
ÚJ OLDALAK A HONLAPON
Zenedobozok automaták javítása 2024-ben→ III. Országos Verklistalálkozó - Martonvásár 2024 → Hetedhét Játékfesztivál - 2024 → Verklifesztivál - Martonvásár 2023 → Hetedhét Játékfesztivál - 2023 → Zenedobozok, zeneautomaták készítése → Automaton - Izgő-mozgó figurák → Verklis találkozó és Tökfesztivál - Martonvásár 2022 → Kiállítások a zenedobozokról, zeneszerkezetekről → Verklifesztivál - Keszthely 2022 → Újabb zenedoboz javítások → Szász Endre László "Vallone" festményei kintornásokról → Csengetett Mylord? találkozó → |
Az automata és kézi hajtású zenegépek története sok
száz évvel ezelőtt kezdődött, több nemzet, ország vallja magáénak a kintorna
feltalálását. Fejlődésük a felvilágosodás korától a II.
világháborúig kíséri és hűen tükrözi a társadalom, a technika és a művészetek
fejlődését. A zenélő automaták és szerkezetek története
összekapcsolódott olyan nagy emberekkel, mint Leonardo da Vinci, Athanasius Kircher, a tudós
jezsuita páter vagy a magyar Kempelen Farkas. Észak-Olaszországban, a
Németalföldön, Szászországban kiterjedt ipara volt a zenélő automatáknak. Egyes
cégek csak a dobozok, sípok készítésével, míg mások a zeneművek kottázásával,
szöges hengerekre, papírcsíkokra, bádogkorongokra történő átírásával
foglalkoztak. A XVIII. sz. végétől ezekből
az országrészekből kezdtek elterjedni egész Európában. A szerkezetekkel együtt
a gyártóhelyek vállalkozó kedvű polgárai is a gépekkel tartottak, működtetve,
kezelve őket. Nem véletlen, hogy egyes országokban Orgona Italineri-nek,
Orgona Barbierinek hívták a kintornát. A gépezetek -
és velük a kintornások - az óceánon is átkeltek, észak- és Dél-Amerikában mai
napig szeretettel őrzik emléküket. A legegyszerűbb, néhány sípos - családi
otthonokban működtetett - madárorgonáktól a templomi zenészt helyettesítő
automatákon keresztül a szekér nagyságú, dobokat, cintányérokat, húrokat
megszólaltató zenegépig számtalan fajtáját ismerjük. A kintorna a hangrögzítésre alkalmas fonográf
elterjedéséig - sőt, sokáig még azt követően is - igen fontos szerepet játszott
a köznapi emberek zenekultúrájában. Egy-egy új zenés színdarab, operett, opera
népszerű betétdala, vagy egy új induló szinte már bemutatása másnapján
megjelent az utcai zenészek repertoárjában. Ugyancsak e gépezetek előadásában
ismerhették meg a városlakók az újonnan keletkezett könnyebb műfajú slágereket,
dalokat is. Bár a zenekritikusok, zenetörténészek a magas művészetnek számító komoly zene kintornán történő megszólaltatását lebecsülték,
számtalan művészt ihletett meg e hangszer. Neves zeneszerzők - Beethoven, Sztravinskij, Ravel - alkottak zeneművet automatákra, írók,
festők örökítették meg a kintornást. Legnagyobb sikerük az automata zenegépek
gyártóinak akkor volt, amikor a hegedű vitathatatlanul legelső gyártóhelye, az
olaszországi Cremona városa egy több, mint 100 sípos zeneautomatát rendelt. Csak Budapesten - Újpest, Kispest és az egyéb
városrészek külön városnak számítottak - a húszas harmincas években még évi
200-250 kintornás engedélyt adtak ki. Még a II.
világháború után is működött közülük jó néhány. A kintornás élete sok művészt
ihletett meg. Az 1870-es években Tóth Ede írt színművet a "Kintornás
családja" címmel, Kosztolányi, Karinthy és még jó néhány író, publicista
örökítette meg a város alakjai között a zenegépek tulajdonosait. Hazánkban
ennek ellenére az elmúlt évtizedekben a kintorna, a verkli, sípláda
elfelejtődött.
Mednyánszky Miklós 2002-2025
|
|
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |